Nyheter

RSS

Spennende med nye mennesker 0

Nye hjelpere hos Unikefunn.no

Det går alt for lang tid mellom hver gang vi skriver noe her i bloggen vår, noe som som oftest skyldes voldsom pågang av ordre. Med andre ord har vi litt luksusproblemer. Dette har vi tatt følgende av og nå består vårt team av fem personer inklusive meg selv.

Som fantastisk dyktig hjelper på produktbeskrivelser og annen kontorstøtte har vi nå fått Therese til å hjelpe oss. Mange av produktene våre er importert fra leverandører og har ofte litt for kort beskrivelse eller språkfeil. Dette jobber hun daglig med å rette opp i.

Andrea har sin første arbeidsdag her hos oss idag, og hennes jobb blir å sørge for at din opplevelse hos Unikefunn.no bli ennå bedre! Gjennom å håndtere E-post/Facebook svar, besvare telefonsamtaler og ikke minst å holde meg i ørene når fantasien løper helt løpsk.

På sentralbordet sitter henholdsvis Kine og Unni for å sørge for at du alltid blir ivaretatt på en god måte når du ringer oss på 411 700 45. 

All denne hjelpen vil også sørge for at jeg får langt bedre tid til å skrive blogger og finne de virkelig unike produktene som du kan glede deg over.


Alt blir lettere når man er fler.

Vi har bygget et sollid team som ivaretar din unike kundeopplevelse hos oss.

Lenge siden sist :) 0

Lenge siden siste innlegg

Noen ganger koker det rundt oss. For en tid tilbake fikk vi omtale i en lokalavis, noe som naturlig nok førte til voldsomt stor pågang. Vi har stort sett ikke gjort annet enn å pakke og sende pakker den siste tiden. Avisomtaler er selvfølgelig kjempeviktig og veldig hyggelig når man har jobbet hardt for noe. Men de besøkende er bare en liten del av hva dette har betydd.


Langsiktig effekter av redaksjonell omtale

Firmakunder er viktige

Den kanskje største effekten av den redaksjonelle omtalen er firmakundene som har fått opp øynene for oss. Disse bestiller ofte større kvanta og gir naturlig nok høyere inntjening. Samtidig har flere bedrifter kontaktet oss og ønsker et samarbeid. Dette er helt klart gull verdt for en liten aktør som Unikefunn.

På kort sikt vil disse avtalene gi oss økt synlighet i annonsenettverk, og økte budsjetter for annonsering på Google.

På lengre sikt ser ting veldig lovende ut i forhold til å både utvide konseptet, produktene og for å kunne nå et langt større marked.


Moss Avis skriver om Unikefunn.no
Fantastisk respons

Fantastisk respons 0

Hei igjen,

Så var det på tide med en liten oppdatering. Responsen på lanseringen av langlevering.no har vært helt fantastisk. De siste dagene har vi mottatt enormt mange E-post meldinger, telefonsamtaler og ikke minst bestillinger. Og dette er jo før butikken i det hele tatt er lansert. Tusen takk til alle som er med å støtte oss! Det betyr enormt mye for oss.

Vi har drevet litt med markedsføring den siste tiden, og her har vi lært veldig mye, tenkte dele et par tanker rundt dette, og kanskje forsøke meg på en grunn. Kommenter gjerne om du har andre synspunkter.

1. Facebook er oppskrytt som medie for annonser

Vi har annonsert mye på Facebook for å teste ut hva som fungerer og ikke. Og ikke missforstå overskriften. Dersom måle mitt hadde vært flest mulig besøk, hadde Facebook uten tvil vært effektivt. Målet mitt er imidlertid å selge varer, og her skuffer Facebook enormt. Kun i underkant av 0,5% av de besøkende ender opp med handel, og dette er så langt venners-venner, altså kunder som allerede har etablert et slags tillitsforhold til oss gjennom felles kjente.

2. Google Adwords gir resultater

Vi har benyttet oss av Google sine annonsemuligheter. Det vil si flere av dem. Både "vanlig" adwords og Google Merchant. Resultatet er begrenset med besøk, men til gjengjeld handler over 4% av de besøkende. Hvilket totalt sett gir vesentlig mer i lommeboken til en nettbutikk. Det er hovedsaklig Google Merchant som gir de gode resultatene, ved at bildene kommer opp med pris og beskrivelse når kunden søker på Google, med direkte "Kjøp nå" knapp - Veien er kort fra interesse til handling. På Adwords har vi annonser for de som har besøkt oss, men ikke handlet. De får tilbud om ti prosent ekstra rabatt (Joda, du skal også få; kode: LANSERING2017). Og denne formen virker godt. Kunden har allerede sett oss og kjenner navnet, når vedkommende så får 10% ekstra rabatt, er veien kortere til handel.

Hvorfor jeg tror det er slik

En skummel setning for meg å starte med all den tid jeg ikke har noen utdannelse på markedsføring eller psykologi. Likevel skal jeg driste meg til min personlige mening. Jeg TROR at personer som er på Facebook mentalt er i en modus hvor de vil sladre, se hva naboen gjør - hva skjer i helgen osv. Tanken om å "kjøpe noe" ligger langt unna. Ser man noe spennende, klikker man seg inn og tenker - "Ja, det skal jeg se på senere" og går tilbake til "sladder". Nettbutikken har mistet et kjøp. Hadde jeg derimot drevet en blogg, moteside eller lignende ville dette vært en "videreføring" av sladder, og vedkommende ville kanskje brukt litt tid på sidene mine før de gikk videre.

Er man derimot på Google er man i en helt annen modus, man søker aktivt kunnskap og/eller produktinformasjon. Kanskje søker man helt spesifikt etter eksempelvis hagemøbler. Her har jeg allerede kunden i "handlemodus" og dersom jeg (les: Google Adwords) viser vedkommende rett annonse, for eksempel en hagestol som kanskje tilog med er på salg, og kunder liker bildet. Vel, da er jeg voldsomt mye nærmere ett kjøp.

Fremover vil vi nok prioritere Google i langt større grad enn Facebook i forhold til aktiv annonsering. Naturligvis er det viktig å oppdatere våre følgere med nyheter og viktig informasjon, men annonsering vil tones betraktelig ned.

Den skumle handlekurven

Viste du at nesten 10% av kundene i nettbutikken din legger ting i handlekurven, men av en eller annen grunn ikke fullfører kjøpet. Det kan være at de har flere vinduer oppe, og finner noe bedre. Kanskje finner de ut at de ikke har penger akkurat nå. Grunnene kan være mange. Og i neste innlegg tenkte jeg skrive litt om hvordan du kan få flere til å gjennomføre kjøpet sitt fremfor å forlate butikken med handlevognen stående midt på gulvet.

Husk at noe av det aller viktigste du gjør i startfasen er å benytte systemer som lar deg analysere kundens bevegelser, slik at du kan styre informasjonen mot kunden sine behov. Viste du at rundt omkring på et vanlig kjøpesenter og i en rekke butikker, står det en rekke bluetooth sendere som "leser" bevegelsene dine via din mobiltelefon? Ikke for å snoke på deg, men for å etablere et mønster om hvordan folk beveger seg gjennom butikken. På den måten kan de endre innredning og styre produktene slik at de øker sannsynligheten for et salg.Eller se hvordan folk beveger seg gjennom et kjøpesenter for å presentere tilbudene folk vil ha, der de er. Eller endre bygninger slik at de passer bedre med folks bevegelsesmønster.

Slik ser et Bluetooth Beacon utSlik kan et Bluetooth Beacon se ut. Knapt synlig, godt plassert bak en reol innebygget i veggen eller bak et skilt. Du ser dem ikke, men de ser deg. Akkurat dette er hva man gjør i nettbutikken ved å analysere de besøkende. For det er fremdeles slik at "Kunden har ALLTID rett".

 

Takk for oppmerksomheten, jeg håper dere vil fortsette å følge bloggen til langlevering.no. Besøk gjerne våre hovedsider på https://serverhus.no/ om du ønsker din egen nettbutikk eller trenger hjemmesider :)

Det er ikke bare enkelt å starte nettbutikk

Det er ikke bare enkelt å starte nettbutikk 0

Hei igjen,

Det er ikke bare helt enkelt å starte nettbutikk. I min iver etter å komme igang startet jeg helt feil, og endte opp med å måtte gjøre det meste helt på nytt. Min første leksjon til meg selv ble altså: 

- Det er ingenting i veien med penn og papir. Sett deg ned i fred og ro. Tenk nøye igjennom hva du ønsker og oppnå. Ikke minst lag menystrukturen/kategorier i hodet ditt og få det ned på papiret. Det er MYE lettere å flytte produkter om noe blir feil, enn hele kategorier.

Jeg tenke jo også at jeg har nå to leverandører, som gir meg full tilgang på lister og informasjon. Dette skulle med andre ord bli plankekjøring. For de som allerede har en butikk, skjønner dere sikkert hvor optimistisk denne tanken var. Jeg hadde jo ikke tenkt på følgende:

- Jeg har fått to excelfiler av to ulike leverandører, begge listene må tilpasses min butikk felt for felt, og samtidig enkelt kunne oppdateres. Den må også inneholde den samme kategoristrukturen slik at ingenting kommer dobbelt eller forsvinner. Dette kan man jo relativt enkelt få til om man bare har en leverandør, men med 2 er det værre, eller ti.... Eller... Ja, dere skjønner. 

Dette er uten tvil det jeg har brukt lengst tid på. Nemlig å få følgende punkter til å "stemme"

  • Navnet på varen
  • Beskrivelse av varen
  • Pris på varen
  • Sammenligne priser med prisjakt, kelkoo osv for "normalpris"
  • Bruke korrekt leverandørnummer slik at jeg bestiller rett vare fra rett leverandør
  • Legge til EAN nummer (strekkoder) for å identifisere varene via Google shopping osv.
  • Finne vekt på samtlige produkter for å beregne frakt
  • Holde orden på lagerstatus hos leverandør

Når disse tingene var på plass gikk ting litt enklere. Nå for tiden brukes mest energi på systemer for god kundeoppfølging, annonsering på Facebook, Google o.l. Mer om det skal jeg skrive senere, for her var det også noen ting man bør få riktig fra dag en. Ikke minst finnes det utrolig mange flotte systemer for å hjelpe med annonseringen.

Selv mener jeg at jeg har Norges beste nettbutikk(!) og Norges kuleste produktutvalg. Og ikke minst veldig gode priser. Tilbakemeldinger fra venner og venners venner er gode. Men ingenting kommer gratis, de første ordrene er tunge å få inn. Det tar lang tid å bygge et rykte, så stå på!

Ironisk nok må man ha godt rykte for at folk handler, men hvordan få et godt rykte om ingen handler? Eller for få kjøper noe? Kommer også til å skive noen tips og råd jeg har plukket opp på veien her.

Nettbutikken min åpner 1. april, og idag/natt skrives 25. mars. Omsetningen har så vidt krøpet over 10 000,- hvilket er veldig lite, men jeg ser en økende tendens for hver dag. Det er nemlig veldig viktig og hele tiden se hva brukerne søker etter, hvilke sider de liker og ikke minst hvor de fant deg. Dette er viktig for å vite hvor skal du bruke penger på reklame, og hvor kan du spare.

Det hjelper lite med 10000 besøk fra Google om ingen handler. Da kan det være langt viktigere med de 50 fra Facebook hvor faktisk 5 stykker handlet.

Her er mange tanker luftet, langt mer enn hva som var tenkt. Ikke minst har jeg gitt meg selv mange løfter for videre innlegg. Setter stor pris på om de som evt måtte lese dette sier hei :)

 

God natt fra Terje

  • Terje Dahl
Fantastisk å være igang med nettbutikken

Fantastisk å være igang med nettbutikken 0

Kjære kunde,

Det er helt fantastisk å være igang med nettbutikken vår. En drøm som har ligget i bakhodet mitt lenge. I mange år har vi forsøkt finne en type produkter som det er et behov for på nett i Norge. Mange, mange produkter er vurdert og forkastet - helt til nå.

vi er veldig stolt av produktene du finner på langlevering, både hva gjelder kvalitet men naturligvis også produktene i seg selv. Prisen er også svært gunstig etter min mening.

Konseptet vårt er egentlig svært enkelt. Vi bestiller fra vår leverandør ukentlig (i starten annenhver uke) slik at vi samler opp mange ordre og dermed kan spre fraktutgiftene på flere. På den måten kan vi holde prisene nede, og siden vi ikke har behov for lager annet enn mellomlagring på solgte produkter kan vi ytterligere redusere prisene våre.

For deg betyr dette lave priser med litt lengre leveringstid. Fordi vi har et inntrykk av at mange idag forventer hurtig levering når de handler på nett, ønsket vi formidle dette veldig tydelig, og valget falt på et domene som allerede her sier fra at dette tar litt lenger tid enn du er vant med. Ikke veldig mye tid, de fleste har varene sine innen 3 uker litt avhengig av når de bestiller. Faller ordren samme dag som vi bestiller fra vår leverandør går det maks en uke til varene er hos deg.

Vår visjon er at du alltid skal føle deg ivaretatt og at vi til en hver tid har den mest tilgjengelige oppfølgingen av deg som kunde og vår kundetjeneste. Derfor prøver vi å være der du er. Gjennom egen butikk på Facebook, bestilling via Messenger (og snart Instagram) og ikke minst via E-post. Det kommer også en egen "Snakk med oss" på nettsidene hvor du kan snakke med oss direkte. Ved minste spørsmål håper vi at du kontakter oss snarest mulig.

Dette er litt om grunntankene i bakgrunnen for nettbutikken. Neste gang skal jeg skrive litt om hvor utrolig mye MER jobb enn hva jeg så for meg det er å starte ett slikt prosjekt. Jeg håper bloggen også kan være av interesse for andre med lyst til å starte sin egen butikk. Har du spørsmål, eller ønsker hjelp til dette kan du besøke https://serverhus.no som er selskapet bak Langlevering.no.

Ha en magisk dag og takk for oppmerksomheten!

 

  • Terje Dahl