Det er ikke bare enkelt å starte nettbutikk


Hei igjen,

Det er ikke bare helt enkelt å starte nettbutikk. I min iver etter å komme igang startet jeg helt feil, og endte opp med å måtte gjøre det meste helt på nytt. Min første leksjon til meg selv ble altså: 

- Det er ingenting i veien med penn og papir. Sett deg ned i fred og ro. Tenk nøye igjennom hva du ønsker og oppnå. Ikke minst lag menystrukturen/kategorier i hodet ditt og få det ned på papiret. Det er MYE lettere å flytte produkter om noe blir feil, enn hele kategorier.

Jeg tenke jo også at jeg har nå to leverandører, som gir meg full tilgang på lister og informasjon. Dette skulle med andre ord bli plankekjøring. For de som allerede har en butikk, skjønner dere sikkert hvor optimistisk denne tanken var. Jeg hadde jo ikke tenkt på følgende:

- Jeg har fått to excelfiler av to ulike leverandører, begge listene må tilpasses min butikk felt for felt, og samtidig enkelt kunne oppdateres. Den må også inneholde den samme kategoristrukturen slik at ingenting kommer dobbelt eller forsvinner. Dette kan man jo relativt enkelt få til om man bare har en leverandør, men med 2 er det værre, eller ti.... Eller... Ja, dere skjønner. 

Dette er uten tvil det jeg har brukt lengst tid på. Nemlig å få følgende punkter til å "stemme"

  • Navnet på varen
  • Beskrivelse av varen
  • Pris på varen
  • Sammenligne priser med prisjakt, kelkoo osv for "normalpris"
  • Bruke korrekt leverandørnummer slik at jeg bestiller rett vare fra rett leverandør
  • Legge til EAN nummer (strekkoder) for å identifisere varene via Google shopping osv.
  • Finne vekt på samtlige produkter for å beregne frakt
  • Holde orden på lagerstatus hos leverandør

Når disse tingene var på plass gikk ting litt enklere. Nå for tiden brukes mest energi på systemer for god kundeoppfølging, annonsering på Facebook, Google o.l. Mer om det skal jeg skrive senere, for her var det også noen ting man bør få riktig fra dag en. Ikke minst finnes det utrolig mange flotte systemer for å hjelpe med annonseringen.

Selv mener jeg at jeg har Norges beste nettbutikk(!) og Norges kuleste produktutvalg. Og ikke minst veldig gode priser. Tilbakemeldinger fra venner og venners venner er gode. Men ingenting kommer gratis, de første ordrene er tunge å få inn. Det tar lang tid å bygge et rykte, så stå på!

Ironisk nok må man ha godt rykte for at folk handler, men hvordan få et godt rykte om ingen handler? Eller for få kjøper noe? Kommer også til å skive noen tips og råd jeg har plukket opp på veien her.

Nettbutikken min åpner 1. april, og idag/natt skrives 25. mars. Omsetningen har så vidt krøpet over 10 000,- hvilket er veldig lite, men jeg ser en økende tendens for hver dag. Det er nemlig veldig viktig og hele tiden se hva brukerne søker etter, hvilke sider de liker og ikke minst hvor de fant deg. Dette er viktig for å vite hvor skal du bruke penger på reklame, og hvor kan du spare.

Det hjelper lite med 10000 besøk fra Google om ingen handler. Da kan det være langt viktigere med de 50 fra Facebook hvor faktisk 5 stykker handlet.

Her er mange tanker luftet, langt mer enn hva som var tenkt. Ikke minst har jeg gitt meg selv mange løfter for videre innlegg. Setter stor pris på om de som evt måtte lese dette sier hei :)

 

God natt fra Terje

Relaterte innlegg


Legg igjen kommentar


Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de vises