Fantastisk respons


Hei igjen,

Så var det på tide med en liten oppdatering. Responsen på lanseringen av langlevering.no har vært helt fantastisk. De siste dagene har vi mottatt enormt mange E-post meldinger, telefonsamtaler og ikke minst bestillinger. Og dette er jo før butikken i det hele tatt er lansert. Tusen takk til alle som er med å støtte oss! Det betyr enormt mye for oss.

Vi har drevet litt med markedsføring den siste tiden, og her har vi lært veldig mye, tenkte dele et par tanker rundt dette, og kanskje forsøke meg på en grunn. Kommenter gjerne om du har andre synspunkter.

1. Facebook er oppskrytt som medie for annonser

Vi har annonsert mye på Facebook for å teste ut hva som fungerer og ikke. Og ikke missforstå overskriften. Dersom måle mitt hadde vært flest mulig besøk, hadde Facebook uten tvil vært effektivt. Målet mitt er imidlertid å selge varer, og her skuffer Facebook enormt. Kun i underkant av 0,5% av de besøkende ender opp med handel, og dette er så langt venners-venner, altså kunder som allerede har etablert et slags tillitsforhold til oss gjennom felles kjente.

2. Google Adwords gir resultater

Vi har benyttet oss av Google sine annonsemuligheter. Det vil si flere av dem. Både "vanlig" adwords og Google Merchant. Resultatet er begrenset med besøk, men til gjengjeld handler over 4% av de besøkende. Hvilket totalt sett gir vesentlig mer i lommeboken til en nettbutikk. Det er hovedsaklig Google Merchant som gir de gode resultatene, ved at bildene kommer opp med pris og beskrivelse når kunden søker på Google, med direkte "Kjøp nå" knapp - Veien er kort fra interesse til handling. På Adwords har vi annonser for de som har besøkt oss, men ikke handlet. De får tilbud om ti prosent ekstra rabatt (Joda, du skal også få; kode: LANSERING2017). Og denne formen virker godt. Kunden har allerede sett oss og kjenner navnet, når vedkommende så får 10% ekstra rabatt, er veien kortere til handel.

Hvorfor jeg tror det er slik

En skummel setning for meg å starte med all den tid jeg ikke har noen utdannelse på markedsføring eller psykologi. Likevel skal jeg driste meg til min personlige mening. Jeg TROR at personer som er på Facebook mentalt er i en modus hvor de vil sladre, se hva naboen gjør - hva skjer i helgen osv. Tanken om å "kjøpe noe" ligger langt unna. Ser man noe spennende, klikker man seg inn og tenker - "Ja, det skal jeg se på senere" og går tilbake til "sladder". Nettbutikken har mistet et kjøp. Hadde jeg derimot drevet en blogg, moteside eller lignende ville dette vært en "videreføring" av sladder, og vedkommende ville kanskje brukt litt tid på sidene mine før de gikk videre.

Er man derimot på Google er man i en helt annen modus, man søker aktivt kunnskap og/eller produktinformasjon. Kanskje søker man helt spesifikt etter eksempelvis hagemøbler. Her har jeg allerede kunden i "handlemodus" og dersom jeg (les: Google Adwords) viser vedkommende rett annonse, for eksempel en hagestol som kanskje tilog med er på salg, og kunder liker bildet. Vel, da er jeg voldsomt mye nærmere ett kjøp.

Fremover vil vi nok prioritere Google i langt større grad enn Facebook i forhold til aktiv annonsering. Naturligvis er det viktig å oppdatere våre følgere med nyheter og viktig informasjon, men annonsering vil tones betraktelig ned.

Den skumle handlekurven

Viste du at nesten 10% av kundene i nettbutikken din legger ting i handlekurven, men av en eller annen grunn ikke fullfører kjøpet. Det kan være at de har flere vinduer oppe, og finner noe bedre. Kanskje finner de ut at de ikke har penger akkurat nå. Grunnene kan være mange. Og i neste innlegg tenkte jeg skrive litt om hvordan du kan få flere til å gjennomføre kjøpet sitt fremfor å forlate butikken med handlevognen stående midt på gulvet.

Husk at noe av det aller viktigste du gjør i startfasen er å benytte systemer som lar deg analysere kundens bevegelser, slik at du kan styre informasjonen mot kunden sine behov. Viste du at rundt omkring på et vanlig kjøpesenter og i en rekke butikker, står det en rekke bluetooth sendere som "leser" bevegelsene dine via din mobiltelefon? Ikke for å snoke på deg, men for å etablere et mønster om hvordan folk beveger seg gjennom butikken. På den måten kan de endre innredning og styre produktene slik at de øker sannsynligheten for et salg.Eller se hvordan folk beveger seg gjennom et kjøpesenter for å presentere tilbudene folk vil ha, der de er. Eller endre bygninger slik at de passer bedre med folks bevegelsesmønster.

Slik ser et Bluetooth Beacon utSlik kan et Bluetooth Beacon se ut. Knapt synlig, godt plassert bak en reol innebygget i veggen eller bak et skilt. Du ser dem ikke, men de ser deg. Akkurat dette er hva man gjør i nettbutikken ved å analysere de besøkende. For det er fremdeles slik at "Kunden har ALLTID rett".

 

Takk for oppmerksomheten, jeg håper dere vil fortsette å følge bloggen til langlevering.no. Besøk gjerne våre hovedsider på https://serverhus.no/ om du ønsker din egen nettbutikk eller trenger hjemmesider :)

Relaterte innlegg


Legg igjen kommentar


Vær oppmerksom på at kommentarer må godkjennes før de vises